Vind Benelux Tyres op FacebookVind Benelux Tyres op InstagramVind Benelux Tyres op LinkedIn

Soorten autobanden

Voor meer informatie zie de video ‘Winterband versus zomerband’ van de ANWB.

Zomerbanden

Rubber van zomerbanden is afgestemd op gebruik bij hogere (asfalt en lucht) temperaturen. Daalt de temperatuur dan wordt het rubber van een zomerband harder en minder elastisch. Vanaf circa 7°C merk je dat de auto onrustig op de weg komt te liggen, de banden bieden minder grip en de remweg wordt langer, maar met het aanpassen van de rijstijl (volgafstand en snelheid) kun je dit nog compenseren. Op dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt of verwacht wordt, is het niet langer veilig om met zomerbanden de weg op te gaan. Er is niet of nauwelijks tractie en de remweg is al bij lage snelheden (30 km/h) 2 keer zo lang! Wie ook onder die omstandigheden de auto wil blijven gebruiken of op de auto moet kunnen vertrouwen heeft banden met winterse eigenschappen nodig; dus winterbanden of all seasonbanden.

Winterbanden

Rubber wordt bij lagere temperaturen harder. Daardoor verliezen zomerbanden bij kou de optimale grip op het wegdek. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling en bovendien een ander profiel. Met name onder winterse omstandigheden bij sneeuw en sneeuwmodder presteren winterbanden veel beter dan zomerbanden. Uw remweg wordt bij temperaturen van 7° C tot onder het vriespunt verkort met 10 tot 20% en dat zijn een heleboel meters voor veiligheid! Voor wie met de auto op wintersport gaat verdienen winterbanden dan ook warme aanbeveling voor uw veiligheid en die van de mede passagiers. Het gebruik van winterbanden in de zomer raden wij af. Bij de hogere temperaturen van de zomer wordt het rubber van de winterband te zacht. De band biedt dan veel minder grip, de remweg wordt te lang en er zijn geen reserves meer voor noodsituaties. Bovendien zal de winterband in de zomer snel slijten.

Winterbanden in het Buitenland

België
In België is geen regelgeving met betrekking tot het gebruik van winterbanden. Onder winterse omstandigheden worden ze echter wel aanbevolen. Voor winterbanden wordt een minimum profieldiepte van 4 mm aanbevolen.

Duitsland
In Duitsland is het verplicht om banden met winterse eigenschappen te gebruiken bij winterse omstandigheden. Sinds kort is de definitie van geschikte banden in de Duitse wet aangescherpt. Banden met alléén M +S aanduiding zijn niet meer voldoende. De band moet voorzien zijn van het Alpine-symbool (berg met sneeuwvlokje).

Frankrijk
Het gebruik van winterbanden is alleen verplicht als dit door middel van een verkeersbord wordt aangegeven. De minimum profieldiepte voor winterbanden in Frankrijk is 3,5 mm. De winterbanden moeten zijn voorzien van M+S aanduiding.

Oostenrijk
Winterbanden in Oostenrijk zijn bij winterse omstandigheden verplicht tussen 1 november en 15 april. Buiten deze vaste periode kan zeker in de bergen het gebruik van winterbanden ook verplicht zijn. Dat wordt duidelijk gemaakt met een bord. Onder winterse omstandigheden vallen in elk geval sneeuw, ijs en gladheid.

Zwitserland
Het gebruik van winterbanden is niet verplicht, maar bij winterse omstandigheden kan rijden zonder winterbanden een boete opleveren als het overige verkeer gehinderd wordt (omdat je banden onvoldoende grip hebben op het wegdek). Onder winterse omstandigheden worden winterbanden dus aanbevolen.

All seasonbanden

Met de zogenaamde all seasonband (4-seizoenenband of all weatherband) bestaat er ook nog een soort mengvorm, een band die in theorie zowel over zomerse als winterse eigenschappen beschikt. All seasonbanden zijn gevoeliger voor hoge en lage temperaturen dan de echte zomer- of winterbanden. Bij zowel hoge (25-30°C) als lage (-10-15°C) temperaturen nemen de prestaties snel af. Dit is wel iets om rekening mee te houden zowel bij aanschaf als ook in gebruik (rijstijl, snelheid, volgafstand aanpassen).